Čím dál víc firem i podnikatelů volí k propagaci svého jména, služby, potažmo zboží právě SEO. Proč je právě to natolik důležité, že jsou do něj mnozí ochotni investovat desetitisícové až stotisícové částky i na úkor jiných marketingových strategií? Pokusme se tuto otázku zodpovědět.
SEO vás zviditelní ve vyhledávačích
Pod zkratkou SEO (Search Engine Optimisation, tedy optimalizace pro vyhledávače), se skrývá pestrá paleta strategií a praktik, majících jeden společný cíl – vylepšit umístění vašich stránek ve výsledcích vyhledávačů.
SEO obecně dělíme do dvou typů, a to on-page a off-page.
- Kategorie on-page zahrnuje veškeré úkony prováděné při přímé optimalizaci vaší stránky. Sem může spadat například úprava vašich stránek z technického hlediska (zvýšení rychlosti načítání, strukturace dat, vnitřní odkazování, usnadnění indexace), copywriting, vylepšení nadpisů a další úkony.
- Off-page optimalizace se pak skládá především z vytváření zpětných odkazů na stránkách mimo váš web, neboli linkbuildingu. Cílem je zvýšit viditelnost i autoritu vašich stránek takzvaně „zvenčí“.
SEO je i o kvalitě
Dobře dělané SEO a celková kvalita vašeho webu jdou ruku v ruce. Ano, bývaly časy, kdy jediné, na čem vyhledávačům záleželo, bylo množství odkazů. Časy odkazových farem, nekonečného spamování a taktik, které si dnes nikdo za rámeček nedá, už dávno minuly.
Doba se totiž změnila. Aby v současnosti vyhledávače vaši stránku zařadily na lepší pozici, musí vidět, že nabízí návštěvníkům odpovídající a kvalitní obsah. Že je přehledná. Že přináší ty správné informace. Že není pouze od sklepa po půdu naplněna klíčovými slovy. Že je bezpečná. Že se rychle načítá. Že jí důvěřují i další důvěryhodné stránky.
SEO již dávno není o vykalkulovaném manipulování vyhledávačů a jejich robotů. Bez tvorby kvalitního obsahu a bez orientace na skutečné potřeby uživatelů z masa a kostí se dnes žádný SEO specialista neobejde.
Je optimalizace vhodná pro každého?
Možná si máte za to, že SEO nemáte zapotřebí. Dejme tomu, že jste ve svém oboru na špičce, vaše stránky obsazují přední místa vyhledávačů, vaše konkurence je slabá, eventuálně žádná. Nebo se naopak vaše stránky pohybují na samém dně výsledků a máte pocit, že každá pomoc už je marná.
Ať je vaše situace jakákoliv a ať podnikáte v jakémkoliv odvětví lidské činnosti, na SEO byste neměli rezignovat. Proč? Protože SEO je jednou z mála věcí, nad níž máte ve vašem byznysu kontrolu. Nad vašimi konkurenty, rozmary zákazníků ani nad vývojem trhu žádnou moc nemáte. Nad optimalizací vašich stránek zato ano.
I relativně drobná investice do optimalizace prokazatelně zvyšuje návštěvnost vašeho webu. To se nutně promítne do počtu zákazníků a objednávek. Peníze, které do SEO vložíte, jsou penězi vloženými do viditelnosti a ziskovosti vašich stránek.
Pamatujte si, že nehledě na vaše obchodní úspěchy a postavení na trhu byste neměli usnout na vavřínech. I ty nejvýdělečnější a nejúspěšnější společnosti nepřestávají investovat do SEO, i když si třeba mohou dovolit věnovat mu o něco méně pozornosti.
Kdykoliv se ale mohou objevit dravější konkurenti, kteří mohou i ty nejlepší weby začít připravovat o těžce dosažené pozice. Kdykoliv se mohou změnit algoritmy vyhledávačů a strategie, jež vás na současné pozice dostaly (například zpětné odkazy) mohou ztratit svou platnost.
SEO je prostě věčný boj – je to ale boj, který za to stojí.
Jak jsou na tom co se týče SEO vaše stránky? Věnovali jste jejich optimalizaci patřičnou pozornost? Psát můžete do komentářů!