Obyčejného venkovana a nedejbože svátečního letce oproti tomu omývá dvojnásobná hrůza: přemýšlí, jestli let ve zdraví zvládne a přežije, a jak se dostane k letišti, jinými slovy kde ta Ruzyně v Praze vlastně je. Jako dar z nebe musí působit objev, že na letiště, jež se nachází v městské periferii, se dá přijet z druhé strany od Kladna a hlavnímu městu se za volantem úplně vyhnout. Především pro pasažéry ze západnější poloviny Čech existuje možnost Buštěhrad parkování. To je de facto ve vesnickém prostředí, kam se zvládne dopravit začínající, průměrný i sváteční řidič s respektem k tramvajím a mnohaproudovým komunikacím.
Při transportu na letiště tak odpadne aspoň část stresu, která létání a cestování byť jen podvědomě může provázet. Příletištní venkovská parkoviště jsou z podstaty věci o něco levnější (neplatí zde velkoměstská přirážka), ale přitom splňují požadované standardy kvality. Těch několik málo kilometrů na okraj Prahy, k letišti a terminálům dopraví klienty parkoviště minibusy provozované jako součást parkovištních služeb. A při návratu bude týž zaměstnanec parkoviště vyčkávat u tabule příletů, aby klienty dopravil opět k jejich vozu. Kdo nemusí mumraj velkoměsta, může se nerušeně soustředit pouze na let.
Jste člověk smířený s tím, že práce s volantem, ovládání pedálů a koukání do zpětného zrcátka je dnes takovou samozřejmostí jako dýchání? Přivykl nebo přivykla jste si řízení auta natolik, že je to přirozená a každodenní součást života? Schválně se zkuste zamyslet nad následující situací: když sedáte do auta a jedete, kamkoliv potřebujete, přemýšlíte o tom, zda bude prostor k zaparkování auta na dobu, kdy ho právě nebudete používat?
Nejpravděpodobnější odpověď zní: jak kdy. Jsou lokality, kde si s místem pro auto netřeba hlavu lámat vůbec. A potom jsou takové, kde jen při jejich vyslovení naběhne představa objíždění bloků a zoufalých neúspěšných pokusů nechat auto na bezpečném a cenově přijatelném místě. Největším strašákem jsou asi exponovaná místa při dopravní a nákupní špičce (protože už se nedostává pro další vůz prostor) a centra velkoměst (protože je tam málo muziky za hodně peněz, tedy velmi omezený počet míst za přemrštěné ceny).
Před letadlem myslete na auto
Obecně platí, že s parkováním se vyplatí si dělat alespoň trochu těžkou hlavu, když:
- víte, že vás tlačí čas a nemůžete si dovolit žádnou prodlevu při shánění místa na náhodu
- míříte někam, kde se dá předpokládat velká hustota řidičů se stejnou parkovací potřebou jako vy
- vám není jedno, kolik za parkování zaplatíte
- víte, že budete potřebovat místo na stání na delší dobu
Všechny skutečnosti se samozřejmě týkají plánovaných cest s velkým C, rutinní doprava dětí do školy a kroužků nebo snad vyzvednutí tchýně na nádraží nestojí v tomto ohledu za řeč. Naopak na jakou situaci jsou všechny podmínky jako ušité, je plánovaná doprava na místo startu ještě významnějšího podniku: příjezd k letišti a zaparkování u něj.
Pro domorodce je to jiné
V poslední době se v souvislosti se stoupajícími cenami bydlení a energií řeší otázka, jak moc výhodné a finančně udržitelné je bydlení ve velkých městech ve srovnání s venkovem. Výčet všech pro a proti a protichůdných názorů by jistě vydal na několik stran textu, ale pro pasažéry letecké dopravy je bydlení v místě, kde se nachází letiště nepopiratelnou výhodou. Jsou přivyklí husté velkoměstské dopravě jako řidiči i jako uživatelé veřejných dopravních prostředků a vůbec svou znalost poměrů dovedou využít ke spokojenosti své a svého vozu.
Jak ve vás vyvolává představa ježdění autem po Praze nebo jiném velkoměstě v době dopravní špičky?
Odrazují vás problémy s parkováním někdy od jízdy vlastním vozem?