Máte v Brně na prodej nebytový prostor? Pak můžete udělat velice zajímavý obchod. Jak rychle najdete kupce a jakou částku se vám za vaši nemovitost podaří získat, to však závisí na celé řadě faktorů. Svou roli hraje nejen fakt, zda se jedná o kancelář, sklad nebo třeba restauraci, ale samozřejmě také to, v jaké části města se nebytový prostor nachází. Některé lokality Brna jsou z komerčního hlediska velice zajímavé, jiné už méně. Jde také o to, zda jsou prostory připraveny k okamžitému užívání nebo vyžadují úpravy či snad dokonce zásadní rekonstrukci. I taková věc pochopitelně výslednou cenu ovlivní. Zkusíme vám dnes trochu poradit, jak co nejlépe vaši nemovitost nabídnout, aby byla pro potenciální kupce atraktivní. Podíváme se také, jak je to aktuálně s poptávkou.
Brno a prodej nebytových prostor
Metropole jižní Moravy je z hlediska podnikání mimořádně zajímavá. O tom jistě není pochyb. Byznysu se ve městě zkrátka daří. Přibližně 400 tisíc obyvatel skýtá značný obchodní potenciál a k uspokojení běžných potřeb jim proto slouží spousta rozmanitých provozoven. Bezpočet obchodů, restaurací či barů. Také kadeřnictví či kosmetická studia, čistírny i fitness centra. Množství nebytových prostor, které by byly vhodné pro podnikání, je však samozřejmě omezené a tomu také odpovídá počet těchto nemovitostí, jaký se průběžně objevuje na realitním trhu. Na webech s inzercí jich v současnosti naleznete okolo stovky. Situace se však pochopitelně může lišit v závislosti na celkovém stavu tuzemské ekonomiky. Když se nedaří a firmy krachují, volných kanceláří, skladů i provozoven všeho druhu je vždy k mání více než v časech konjunktury. To je jasné.
Výběr z nabídky nebytových prostor – Brno (09/2021)
Způsob využití | Lokalita | Užitná plocha (m2) | Cena (Kč) |
Kancelář | Brno – střed | 33 | 2 690 000 |
Vinárna | Starý Lískovec | 44 | 2 700 000 |
Restaurace | Černá Pole | 80 | 4 990 000 |
Kadeřnictví | Židenice | 67 | 6 900 000 |
Restaurace | Bystrc | 137 | 9 800 000 |
Co máte k dispozici?
A jak je to s jednotlivými typy nebytových prostor a s aktuální poptávkou po nich? Pokud jde o kanceláře, těch je poměrně dost. I proto, že s ohledem na stále běžnější praxi, kdy řada firem umožňuje svým zaměstnancům práci na „home office“, se jich řada vyprázdnila. Poptávka po nich do budoucna zřejmě příliš neporoste. Spíše naopak. Jiné už je to s klasickými provozovnami, jako jsou kavárny, obchody se spotřebním zbožím nebo například opravny nejrůznějších spotřebičů. Máte-li k dispozici nemovitost, která svým charakterem umožňuje podobný druh výdělečné činnosti, o zájemce, kteří ji od vás budou chtít odkoupit, byste neměli mít nouzi.
Základ úspěchu
Abyste co nejdříve a také co nejvýhodněji nebytový prostor prodali, musíte ho umět odpovídajícím způsobem nabídnout. Správná prezentace každé nemovitosti je svého druhu umění. Základem je přitom schopnost barvitě popsat všechny přednosti vámi nabízené provozovny a rovněž její potenciál, který se může rozvinout jak s ohledem na konkrétní potřeby každého podnikatele, tak i s přihlédnutím k lokalitě, v níž se nachází. Nikde není psáno, že se z bývalého obchodu s potravinami nemůže stát kavárna nebo že nelze ze second handu s oblečením vybudovat útulné kadeřnictví. Proto, než začnete vaši nemovitost nabízet na některém z realitních portálů, zkuste se zamyslet nad tím, jaké by mohla mít využití. Jde především o to, jaké úpravy jsou poměrně snadno realizovatelné a také o fakt, jaké typy provozoven jsou v nejbližším okolí už „zaběhnuté“ a co naopak v dané lokalitě chybí. Řady zájemců o váš nebytový prostor může takováto úvaha, která bude součástí inzerátu, citelně rozšířit.
Jak a kde inzerovat?
Pro zdárné uskutečnění obchodu jsou však kromě nápaditě připraveného inzerátu, v němž vyzdvihnete veškeré přednosti i potenciál vámi nabízené nemovitosti, důležité ještě jiné věci. Co při takovém prodeji hraje zásadní roli? Pro úspěch zamýšlené transakce musíte zpravidla učinit toto:
- Stanovit optimální cenu – můžete zkusit sami a to na základě podobných nabídek, které se ve městě (ideálně přímo v nejbližším okolí) objevují. Lze se o to pokusit také s přispěním cenových map. Nebo přizvěte na pomoc profesionály, kteří nemovitost odborně ohodnotí, jelikož na to mají své metody a navíc rychle měnící se ceny nemovitostí neustále sledují.
- Připravit barvitý inzerát – není zase tak složité. Detailní popis nebytového prostoru i výčet možností jeho budoucího využití zvládne každý člověk, který má alespoň trochu citu pro češtinu a nějakou tu představivost. Nezapomeňte na kvalitní fotografie, bez nichž se dnes většina realitních obchodů neobejde!
- Vybrat kvalitní realitní portál – zvládnete bez problémů a to třeba na základě jeho pozic ve vyhledávačích nebo podle toho, jak je obsáhlý. Výběr hojně navštěvovaného webu s realitní inzercí je pro úspěch prodeje důležitý. Jde o klíčovou věc především s ohledem na rychlost celé transakce. Čím více lidí vaši nabídku uvidí, tím dříve se najde někdo, kdo projeví zájem.
Nedaří se? Zkuste změnu!
Samozřejmě, že se vám navzdory tomu, že jste se řídili výše uvedenými radami, může stát, že se z vaší nemovitosti stane tak trochu „ležák“. Zkrátka se vám na inzerát celé týdny nikdo neozve. Pak nezbývá, než se pokusit o nějakou změnu. Snižte cenu nebo zkuste rozšířit inzerci i na jiné portály, případně využijte facebook a klidně i tištěná média. Krajní možností, která však bude vyžadovat jistou investici, je přebudování vašeho nebytového prostoru na byt. Po bydlení je totiž poptávka neustále. Za určitých okolností je taková změna realizovatelná, ale o tom až jindy.
V jaké části Brna se vaše nemovitost nachází? A k čemu tyto prostory doposud sloužily?